Aaien? Kijk eerst op de sleeve!

DELEN TWEET WHATSAPP

Product met een missie

Iedere hond heeft zijn eigen persoonlijke ruimte en niet iedere viervoeter wil graag worden aangehaald, maar in de praktijk blijkt dat veel mensen de verleiding om een hond te knuffelen niet kunnen weerstaan. Daarom introduceren Matthieu en Lisette Hilckmann de Gizapaw waarschuwingssleeve, een handig hulpje voor aan de halsband of riem dat in één oogopslag de wens van de hond duidelijk maakt. Aaien? Eerst vragen. Of misschien wel liever helemaal niet.

De sleeve is een lichtgewicht stoffen ‘flap’ met daarop een geborduurde tekst, die met behulp van klittenband om de lijn en/of de halsband kan worden bevestigd. Beide kanten van de sleeve hebben een opdruk. Op de groene kant staat ‘Aaien? Eerst vragen’, om duidelijk te maken dat niet iedere hond zomaar kan worden geaaid. Op de rode kant staat ‘Liever niet aaien’, voor honden die niet mogen worden aangehaald. Bijvoorbeeld omdat ze aan het werk zijn als hulphond, of aanraking simpelweg niet op prijs stellen.

Dát is het!

Matthieu en Lisette Hilckmann uit Haarlem, zelf eigenaren van een Zwitserse Witte Herder, kwamen op de oorspronkelijk uit Engeland afkomstige sleeve omdat ze naast hun bestaande banen via een webwinkel graag ‘iets in de honden’ wilden gaan doen. Om zich te oriënteren gingen ze in 2011 naar de Winner in Amsterdam, de grootste hondenshow van Nederland. Het productaanbod viel Lisette daar wat tegen: ‘Heel veel riemen, zo bleek, maar niets waar mijn hart echt sneller van ging kloppen.’ Daarom besloten ze in 2012 af te reizen naar Crufts, de grootste hondenshow ter wereld in het Engelse Birmingham. ‘Daar kwamen we de sleeve tegen, die toen net werd geïntroduceerd. Toen dachten we: dát is het!’

De twee dachten na over een Nederlandse versie, lieten samples maken en stelden een marketingplan op. ‘We willen de sleeve echt heel erg goed neerzetten. We hebben diverse partijen benaderd, zoals het Landelijk InformatieCentrum Gezelschapdieren (LICG). We staan beslist open voor kritiek en ideeën, we hebben dan ook verschillende mensen laten meedenken en goed naar hen geluisterd. Zo werd steeds meer duidelijk dat dit was wat we graag wilden verkopen. Een product met een missie.’

Tijdens de eerste presentaties waren de reacties op de sleeve soms wat lauw: waarom een hond met die opvallende waarschuwingen zo stigmatiseren? ‘Want mijn hond doet dat nooit hoor, bijten.’ Maar de sleeve heeft volgens Matthieu en Lisette zeker bestaansrecht. Hij kan volgens hen een belangrijke bijdrage leveren aan het verminderen van het aantal bijtincidenten: volgens cijfers van het LICG worden er op jaarbasis circa 150.000 Nederlanders door een hond gebeten. ‘We hebben wel gemerkt dat de sleeve goed moet worden geïntroduceerd en begeleid. Het is een product dat tijd nodig heeft.’

groene sleeve

Stoplichtkleuren

Bij het ontwikkelen van de sleeve is bewust gekozen voor de duidelijk zichtbare ‘stoplichtkleuren’ groen en rood. Ook over de tekst is goed nagedacht. Matthieu: ‘Op de rode kant stond eerst: Oppassen! Niet aaien! Maar op advies hebben we die boodschap wat afgezwakt. Mensen zouden bij het zien van die tekst namelijk kunnen verstarren of terugdeinzen, en die gevoelens weer op de hond kunnen overbrengen.’

aaieneerstvragen

Ze merken dat de voorkeur van de meeste gebruikers van de sleeve uitgaat naar de rode kant. Matthieu: ‘De groene kant is er vooral voor verantwoordelijke hondenbezitters die via de sleeve een educatieve boodschap willen uitdragen.’ Lisette: ‘De rode is voor mensen die het echt zat zijn dat iedereen aan hun hond zit.’ De rode kant is er beslist niet alleen voor ‘gevaarlijke’ honden, maar ook voor honden met zo’n hoog knuffelgehalte dat gewoonweg niemand er van af kan blijven. ‘Bij hulphonden is dat één van de grootste ergernissen’, weet Matthieu. ‘Dat altijd maar geaaid worden terwijl de hond aan het werk is.’

rode sleeve

Gewoon okay

Wanneer hun missie geslaagd is? Matthieu: ‘Oh, weet je dat we daar nog helemaal niet mee bezig zijn? We zijn nog zo druk met de introductie! Ik denk dat als mensen bij het zien van dat groen en rood een beetje gaan nadenken. Ik zie groen: eerst vragen. Of het is rood: niet aanzitten, dus. Het zou mooi zijn als iedereen dat signaal leert herkennen en gaat accepteren: het is wel aaien of niet aaien, ja of nee. En dat het gewoon okay is om je hond zo’n sleeve te laten dragen. Dat hoeft niet te betekenen dat hij onbetrouwbaar is, maar dat je gewoon wilt dat hij nu even niet wordt aangehaald. Klaar!’

Het kan hard gaan: vorig jaar snuffelden ze op Crufts nog rond naar een leuk nieuw product, en nu al verkopen Matthieu en Lisette de sleeve via hun webshop. Het bezorgt hen een beetje een overwinnaarsgevoel: ‘We zijn gewoon onbevooroordeeld in de kynologische wereld gesprongen en hebben zó veel leuke contacten opgedaan. We zijn geen harde verkopers, we doen gewoon iets goed’, zo voelt het voor Lisette. Matthieu: ‘Het is een product waarvoor je op zaterdagnacht om half twee nog even aan je website sleutelt.’

En natuurlijk, ze beseffen dat de sleeve geen wondermiddel, maar slechts een hulpmiddel is. Matthieu: ‘Je kunt als waarschuwing wel een blauw flitsende ambulancelamp op je hond zetten of er een spandoek met ‘afblijven!’ omheen hangen, maar dan nóg zullen er mensen zijn die erop duiken. Met de sleeve proberen we gewoon het beste te doen. Dit moet inburgeren, en dat kost tijd. Het is niet alleen een product met een missie, maar ook eentje van de lange adem.’

Meer weten?

Kijk voor meer informatie of voor het bestellen van sleeves op onze website.

 

Geschreven door:
Redactie Hondenwoordenboek

Redactie Hondenwoordenboek

Leer je hond begrijpen van a tot z! Door eenvoudig te zoeken in het woordenboek, of juist specifieke artikelen te lezen in de blog. Van aanschaf tot opvoeding en gezondheidstips!